2. De ondertekening, chronologisch overzicht
- 2.1 De vroegste schilderijen
- 2.2 Korte vergelijking met de ondertekening in enkele werken van Lastmans leermeester Gerrit Pietersz.
- 2.3 1610-1612 sterkere eigenheid
- 2.4 Doek en andere werkwijzen rond 1613
- 2.5 1614-1618 consolidering van de werkwijze, uitbundige ondertekening, meer ingrepen in de compositie
- 2.6 1619-1620 stoutmoedige ingrepen in de compositie
- 2.7 1620-1621 veranderingen in de werkwijze
- 2.8 1622-1623 alleen perspectivische probleempassages worden nog ondertekend, definitief kantelpunt in de werkwijze
- 2.9 1622/23-1631 de ondertekening verdwijnt uit beeld
Begin tot 1612, nrs. 1-13
- Nr. 1 De onthoofding van de Heilige Paulus
- Nr. 2 Christus op de Olijfberg
- Nr. 3 De vlucht naar Egypte
- Nr. 4 De doop van de kamerling
- Nr. 5 De kindermoord te Bethlehem
- Nr. 6 De rust op de vlucht naar Egypte
- Nr. 7 De ontmoeting van Odysseus en Nausikaä
- Nr. 8 De opstanding
- Nr. 9 De huwelijksnacht van Tobias en Sara
- Nr. 10 David geeft Uria de brief
- Nr. 11 De opstanding
- Nr. 12 De wegzending van Hagar en Ismaël
- Nr. 13 Jozef deelt koren uit in Egypte
1613-1618, nrs. 14-27
- Nr. 14 De slag tussen Constantijn en Maxentius
- Nr. 15 / 15a Tobias vangt de vis
- Nr. 16 De evangelist Johannes op Patmos
- Nr. 17 Het offer van Abraham
- Nr. 18 Hagar en de engel
- Nr. 19 Suzanna belaagd door de ouderlingen
- Nr. 20 De offerstrijd tussen Orestes en Pylades
- Nr. 21 De kruisiging
- Nr. 22 De triomf van Mordechai
- Nr. 23 Christus en de Kanaänitische vrouw
- Nr. 24 Paulus en Barnabas te Lystra
- Nr. 25 Juno ontdekt Jupiter en Io
- Nr. 26 De engel Rafaël neemt afscheid van de oude Tobit en zijn zoon Tobias
- Nr. 27 David in de tempel