BIBLIOGRAFIE
Ainsworth 1998
Maryan Ainsworth, Gerard David. Purity of vision in an age of transition, Gent 1998
Amsterdam 1991
Astrid Tümpel, Peter Schatborn, cat. tent. Pieter Lastman, leermeester van Rembrandt/Pieter Lastman, the man who taught Rembrandt, Amsterdam (Het Rembrandthuis) 1991
Amsterdam 2018
Reinier Baarsen, Ine Castelijns van Beek, cat. tent. Kwab: ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, Amsterdam (Rijksmuseum) 2018
Antwerpen 2022
Timothy De Paepe et al., cat. tent. Keyboard Instruments. Virginals, Harpsichords and Organs in Paintings of the 16th and 17th Centuries, Antwerpen (Snijders&Rockox Huis) 2022
Van Asperen de Boer 1970
J.R.J. van Asperen de Boer, Infrared reflectography. A contribution to the examination of earlier European paintings, dissertatie Amsterdam 1970
Van Asperen de Boer 1976
J.R.J. van Asperen de Boer, ‘An introduction to the scientific examination of paintings’, in: Scientific examination of early Netherlandish Painting. Application in art history. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 26 (1975), Bussum 1976, p. 1-40
Van Asperen de Boer/Faries/Filedt Kok 1986
J.R.J. van Asperen de Boer, Molly Faries, Jan Piet Filedt Kok, ‘Schildertechniek en atelierpraktijk in de zestiende-eeuwse Noordnederlandse kunst’, in: Jan Piet Filedt Kok, Willy Halsema-Kubes, Wouter Kloek (red.), cat. tent. Kunst voor de Beeldenstorm, Amsterdam (Rijksmuseum) 1986, p. 85-105
Van Asperen de Boer et al. 1992
J.R.J. van Asperen de Boer et al., Underdrawing in paintings of the Rogier van der Weyden and Master of Flémalle Groups. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 41 (1990), Zwolle 1992
Van Asperen de Boer/Helmus 2000
J.R.J. van Asperen de Boer, Liesbeth Helmus (red.), The paintings of Pieter Jansz. Saenredam (1597-1665). Conservation and technique, Utrecht 2000
Van Asperen de Boer/Wheelock 1973
J.R.J. van Asperen de Boer, Arthur K. Wheelock, ‘Underdrawings in Some Paintings by Cornelis Engebrechtsz’, Oud Holland 87 (1973), p. 61-94
Van Asperen de Boer 2003
J.R.J. van Asperen de Boer, ‘Slowly Towards Improved Infrared Reflectography Equipment’, in: Molly Faries, Ron Spronk (red.), Recent developments in the technical examination of early Netherlandish painting: methodology, limitations & perspectives, Turnhout 2003, p. 57-64
Bakker 2017
Piet Bakker, “Pieter Lastman” (2017). In The Leiden Collection Catalogue, 3rd ed. Edited by Arthur K. Wheelock Jr. and Lara Yeager-Crasselt. New York, 2020–. https://theleidencollection.com/artists/pieter-lastman/
Barkan 1999
Leonard Barkan, Unearthing the past. Archaeology and aesthetics in the making of Renaissance culture, New Haven 1999
Bauch 1938
Kurt Bauch, ‘Beiträge zum Werk der Vorläufer Rembrandts, V: Gerrit Pietersz. Swelinck, der Lehrer Lastmans’, Oud-Holland 55 (1938), p. 254-265
Bauch 1951
Kurt Bauch, ‘Frühwerke Pieter Lastmans’, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst 2 (1951), p. 225-237
Bauch 1952
Kurt Bauch, ‘Handzeichnungen Pieter Lastmans’, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst 3/4, (1952-53), p. 220-232
Bauch 1955
Kurt Bauch, ‘Entwurf und Komposition bei Pieter Lastman’, Münchner Jahrbuch für Bildende Kunst 3 (1955) 6, p. 213-221
Bauch 1960
Kurt Bauch, Der frühe Rembrandt und seine Zeit, Berlin 1960
Bennekom/Van Bork/Pappot 2021
Joosje van Bennekom, Ellen van Bork, Arie Pappot, ‘The Unsurpassed Silversmithing Techniques of Adam van Vianen’, The Rijksmuseum Bulletin, 69 (2021) 3, p. 216-243
Bikker/Bruijnen/Wuestman 2007
Jonathan Bikker, Yvette Bruijnen, Gerdien Wuestman, Dutch paintings of the seventeenth century in the Rijksmuseum Amsterdam, Volume I – Artists born between 1570 and 1600, Amsterdam 2007
Bisanz 2003
Marian Bisanz, ‘Pieter Lastman und Rembrandts frühe Rötelzeichnungen in München’, in: Vignau-Wilberg 2003, p. 11-27
Blankert 1993
Albert Blankert, ‘Lastman kijkt naar Caravaggio en inspireert Rembrandt en Van Loo’, Oud Holland 107 (1993), p. 117-122
Bleeke-Byrne 1984
Gabriele Bleeke-Byrne, ‘The Education of the Painter in the Workshop’, in: Children of Mercury. The education of artists in the sixteenth and seventeenth centuries, Providence (The Department of Art, Brown University), 1984, p. 28-39
Bober & Rubinstein 2010
Phyllis Bober, Ruth Rubinstein, Renaissance Artists & Antique Sculpture, Londen/Turnhout, 2010
Bode 1908-1909
Wilhelm Bode, ‘Pieter Lastmans Gemälde der Susanne mit den Alten und seine Beziehungen zu den Darstellungen des gleichen Motivs von Rembrandt’, Amtliche Berichte aus den Königlichen Kunstsammlungen 30 (1908-1909), column 57-65
Bok 1990
Marten Jan Bok, ‘‘Nulla dies sine linie’. De opleiding van schilders in Utrecht in de eerste helft van de zeventiende eeuw’, De zeventiende eeuw 6 (1990), p. 58-68
Bonebakker 2002-2003
Odilia Bonebakker, ‘Rembrandt’s Drawing of the Baptism of the Eunuch in Munich: Style and Iconography’, in: Vignau-Wilberg 2003, p. 29-43
Boreel/Van Zon-Christoffels 1990
Jacqueline M.C. Boreel, Francis W.H. van Zon-Christoffels, ‘Enkele aspecten van de schilderspraktijk in het atelier van Pieter Aertsen natuurwetenschappelijk nader bekeken’, in: Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 40 (1989), Den Haag 1990, p. 167-196
Bredius/de Roever 1886
Abraham Bredius, Nicolas de Roever, ‘Pieter Lastman en François Venant’, Oud Holland 4 (1886), p. 1-2
Broos 1972
Ben Broos, ‘Rembrandt en zijn eeuwige leermeester Lastman’, De Kroniek van het Rembrandthuis 26 (1972) 3, p. 76-96
Broos 1975
Ben Broos, ‘Rembrandt and Lastman’s Coriolanus. The History Piece in 17th-century Theory and Practice’, Simiolus 8 (1975-76), p. 199-228
Broos 1991
Ben Broos, ‘Hippocrates bezoekt Democritus door Pynas, Lastman, Moeyaert en Berchem’, Kroniek van het Rembrandthuis 1991/2, p. 16-23
Broos 2000
Ben Broos, ‘Rembrandts eerste Amsterdamse periode’, Oud Holland 114 (2000), p. 1-6
Brown 1992
Christopher Brown, Exhibition Reviews: ‘Amsterdam, Leiden and The Hague. Lastman, Lievens and Bredius’, The Burlington Magazine, 134 (1992), p. 269-272
Bruyn 1970
Josua Bruyn, ‘Rembrandt and the Italian Baroque’, Simiolus 4 (1970), p. 28-48
Bruyn 1979
Josua Bruyn, ‘Een onderzoek naar 17de-eeuwse schilderijformaten, voornamelijk in Noord-Nederland’, Oud Holland 93 (1979), p. 96-115
Bruyn et al. 1982
Josua Bruyn et al., A corpus of Rembrandt paintings, I 1625-1631, The Hague, Boston, London 1982
Buijsen 2001
Edwin Buijsen, Onder de huid van oude meesters. Zeventiende-eeuwse schilderijen onderzocht met infraroodreflectografie, Den Haag 2001
Buijsen 2005
Edwin Buijsen, ‘Roodkrijttekeningen naar schilderijen van Adriaen van de Venne en hun mogelijke functie’, Oud Holland 118 (2005), p. 131-202
Buijsen 2013
Edwin Buijsen, ‘De op- en neergang van het menselijk leven in een schilderijenreeks van Adriaen van de Venne’, Oud Holland 126 (2013), p. 65-135
Buijsen 2018
Edwin Buijsen, De schilderijenproductie van Adriaen Pietersz. van de Venne (1589-1662). Traditie - innovatie - commercie, dissertatie Radboud Universiteit Nijmegen 2018, 2 dln
Buijsen 2023
Edwin Buijsen, Ick soeck en vind. De schilderijen van Adriaen van de Venne, Zwolle 2023
Cavalli-Björkman 2005
Görel Cavalli-Björkman, Dutch and Flemisch Paintings II. Dutch Paintings c. 1600–c.1800, Stockholm 2005
Defoer 1977
Henri Defoer, ‘Rembrandt van Rijn, De Doop van de Kamerling’, Oud Holland 91 (1977), p. 2-26
Defoer 2019
Henri Defoer, ‘De ontdekking van Rembrandts Doop van de Kamerling’, Catharijne 2019.3, p. 31-33
Defoer 2020
Henrie Defoer, ‘De aankoop van Rembrandts Doop van de kamerling’, Catharijne 2020.1, p. 26-28
Derks et al. 2022
Kirsten Derks et al., ‘The dark halo technique in the oeuvre of Michael Sweerts and other Flemish
and Dutch baroque painters. A 17th c. empirical solution to mitigate the optical ‘simultaneous
contrast’ effect?’, Heritage Science 10 (2022) 5, p. 1-16
Derks et al. 2024
Kirsten Derks et al., ‘Reconstructing Sweerts: Practical Insights into the Historical Dark Halo Technique based on Paint Reconstructions’, in: Anne Dubois (red.), Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting. Papers presented at the Twenty-Second Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting, held online, 28-30 March 2022, Leuven 2024, p. 259-271
Dijkstra 1990
Jeltje Dijkstra, Origineel en kopie. Een onderzoek naar de navolging van de Meester van Flémalle en Rogier van der Weyden, dissertatie Universiteit van Amsterdam 1990
O’Donoghue 2011
Elma O’Donoghue, Infrared Reflectograhpy Report Pieter Pieterszoon Lastman, Hagar and the Angel, LACMA, 2011 [unpublished]
Döring 1992
Thomas Döring, ‘Review Pieter Lastman, Leermeester van Rembrandt/The Man who Taught Rembrandt, Amsterdam, Museum Rembrandthuis 7.12.1991 – 16.12.1992. Katalog von Astrid Tümpel, Ed de Heer und Marijke Holtrop’, Kunstchronik 45 (1992), p. 468-477
Döring 2015
Thomas Döring, ‘Rezension von: Christian Tico Seifert, Pieter Lastman. Studien zu Leben und Werk, mit einem kritischen Verzeichnis der Werke mit Themen aus der antiken Mythologie und Historie, Petersberg 2011’, Kunstchronik 68 (2015), p. 206-213
Dudok van Heel 1975
Sebastien A.C. Dudok van Heel, ‘Waar woonde en werkte Pieter Lastman (1583-1633)?’, Maandblad Amstelodamum 62 (1975), p. 31-36
Dudok van Heel 1991a
Sebastien A.C. Dudok van Heel, ‘Pieter Lastman (1583-1633). Een schilder in de Sint Anthonisbreestraat’, Kroniek van het Rembrandthuis (1991) 2, p. 2-15
Dudok van Heel 1991b
Sebastien A.C. Dudok van Heel, 'De familie van de schilder Pieter Lastman (1583-1633). Een vermaard leermeester van Rembrandt van Rijn', Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 45 (1991), p. 110-132
Duyvené de Wit-Klinkhamer 1966
Theresia M. Duyvené de Wit-Klinkhamer, ‘Een vermaarde zilveren beker’, in: Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 17 (1966), p. 79-103
Faries 1976
Molly Faries, ‘Underdrawings in the workshop production of Jan van Scorel – A study with infrared reflectography’, in: Scientific examination of early Netherlandish Painting. Application in art history, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 26 (1975), Bussum 1976, p. 89-228
Faries 1993
Molly Faries, ‘Master and pupil: a North-Netherlandish example’, in: Roger van Schoute, Hélène Verougstraete-Marcq (red.), Le dessin sous-jacent dans la peinture. Colloque IX, 12-14 septembre 1991, Dessin sous-jacent et pratiques d’atelier, Louvain-la-Neuve 1993, p. 101-111
Faries 2011
Molly Faries, ‘Jan van Scorel’s Drawing and Painting Technique’, in: Liesbeth Helmus et al., Catalogue of paintings 1363-1600. Centraal Museum Utrecht, Utrecht 2011, p. 23-42
Filedt Kok 1979
Jan Piet Filedt Kok, ‘Underdrawing and other aspects in the paintings of Lucas van Leyden’, in: Lucas van Leyden-Studies, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 29 (1978), Haarlem 1979, p. 1-184
Filedt Kok et al. 2011
Jan Piet Filedt Kok et al., ‘De Leidse schilders aan het werk’, in: Christiaan Vogelaar et al., cat. tent. Lucas van Leyden en de Renaissance, Leiden (Museum De Lakenhal) 2011, p. 79-101
Filedt Kok et al. 2014
Jan Piet Filedt Kok et al., Cornelis Engebrechtsz. A sixteenth-century Leiden artist and his workshop, Turnhout 2014
Franken 2019-2020
Michiel Franken, ‘At work: Young Rembrandts’ Materials and Techniques’, in: Leiden/Oxford 2019-2020, p. 79-87
Freise 1909
Kurt Freise, ‘Bathsebabilder von Rembrandt und Lastman’, Monatshefte für Kunstwissenschaft 2 (1909), p. 302-313
Freise 1911
Kurt Freise, Pieter Lastman. Sein Leben und Seine Kunst, Leipzig 1911
Freise 1913
Kurt Freise, ‘Rembrandt und Lastman’, Der Cicerone 5 (1913), p. 610-611
Gerken/Weber/Pollmer-Schmidt 2024
Mareike Gerken, Christiane Weber, Almut Pollmer-Schmidt, ‘Elsheimer’s Creative Process: New Research on the Frankfurt Altarpiece of the True Cross’, in: Anne Dubois (red.), Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting. Papers presented at the Twenty-Second Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting, held online 28-30 March 2022, Leuven 2024, p. 201-211
Gifford 1996
Melanie Gifford, ‘Jan van Goyen en de techniek van het naturalistische landschap’, in: cat. tent. Christiaan Vogelaar (red.), Jan van Goyen, Leiden (Stedelijk Museum de Lakenhal) 1996, p. 70-79
Gifford 2008-2009
Melanie Gifford, ‘Lievens’ Technique: “Wonders in smeared paint, varnishes, and oils”’, in: Washington/Milwaukee/Amsterdam 2008-2009, p. 40-53
Giltaij 2022
Jeroen Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022
Golahny 1996a
Amy Golahny, ‘Pieter Lastman in the literature: from immortality to oblivion’, Dutch Crossing 20 (1996) 1, p. 87-115
Golahny 1996b
Amy Golahny, ‘Paired poems on Pendant Paintings: Vondel and Oudaan interpret Lastman’, in: Amy Golahny (red.), The Eye of the Poet. Studies in the Reciprocity of the Visual and Literary Arts from the Renaissance to the Present, Lewisburg/Londen 1996, p. 154-178
Golahny 1998
Amy Golahny, ‘Lastman: “Dido's Sacrifice to Juno” Identified’, Kroniek van het Rembrandthuis (1998) 1-2, p. 39-48
Golahny 2006
Amy Golahny, ‘A Sophonisba by Pieter Lastman?’ in: Amy Golahny, Mia Mochizuki, Lisa Vergara (red.) In His Milieu: Essays on Netherlandish Art in Memory of John Michael Montias, Amsterdam 2006, p. 173-181
Golahny 2008
Amy Golahny, ‘Observations on Lastman, Caravaggio and Rembrandt’, in: Anna de Floriani, Maria Clelia Galassi (red.), Culture figurative e confronto tra Fiandre e Italia dal XV al XVII secolo. Atti del convegno internazionale Nord/Sud. Ricezioni fiamminghe al di qua delle Alpi. Prospettive di studio e indagini tecniche, Cinisello Balsamo 2008, p. 156-165
Golahny 2010
Amy Golahny, ‘Pieter Lastman: moments of recognition’ in: De hartstochten in de kunst in de vroegmoderne Nederlanden. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 60 (2010), p. 179-201
Golahny 2012
Amy Golahny, ‘Review of: Christian Tico Seifert, Pieter Lastman. Studien zu Leben und Werk, mit einem kritischen Verzeichnis der Werke mit Themen aus der antiken Mythologie und Historie, Petersberg 2011’, HNA Newsletter 29.1 (2012), p. 41-42
Golahny 2017
Amy Golahny, ‘Pieter Lastman’s Paintings of David's Death Sentence for Uriah, 1611 and 1619’, in: Debra Taylor Cashion, Henry Luttikhuizen, Ashley D. West (red.), The Primacy of the Image in Northern European Art, 1400-1700. Essays in Honor of Larry Silver, Leiden 2017, p. 500-514
Groen 1977
Karin Groen, ‘Schildertechnische aspecten van Rembrandts vroegste schilderijen’, Oud Holland 91 (1997), p. 66-74
Groningen 1980
Joke Gelderman-Leeuwenburg, cat. tent. Het verraad. David geeft de brief aan Uria, een schilderij van Pieter Lastman uit 1619, Groningen (Groninger Museum) 1980
Hamburg 2006
Martina Sitt (red.), cat. tent. Pieter Lastman. In Rembrandts Schatten?, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 2006
Hambly 1988
Maya Hambly, Drawing Instruments 1580-1980, London 1988
Hart en Hicks 1996
Vaughan Hart, Peter Hicks, Sebastiano Serlio on architecture, dl. 1, Books I-V of ‘Tutte l’opere d’architettura et prospettiva’ by Sebastiano Serlio, New Haven/Londen 1996
De Heer 1992
Ed de Heer, 'Kruisgingsscènes door Pieter Lastman', Kroniek van het Rembrandthuis 1992/1, p. 20-25
De Heer 2001-2002
Ed de Heer, ‘Pieter Lastman, The Baptism of the Eunuch, c. 1612’, in: Kassel/Amsterdam 2001-2002, cat.nr. 2, p. 128-129
Hofstede de Groot 1930
Cornelis Hofstede de Groot, ‘Pieter Lastman en Thomas de Keyser’, Oud Holland 47 (1930), p. 237-240
Holtrop 1991
Marijke Holtrop, ‘Opmerkingen bij Pieter Lastman: 1’, Kroniek van het Rembrandthuis (1991) 2, p.
24-28
Kassel/Amsterdam 2001-2002
Ernst van de Wetering, Bernhard Schnackenburg (red.), cat. tent. The Mystery of the Young Rembrandt, Kassel (Staatliche Museen Kassel, Gemäldegalerie Alte Meister), Amsterdam (Museum Het Rembrandthuis) 2001-2002
Kirby/Roy/Spring 2002-2003
Jo Kirby, Ashok Roy, Marika Spring, ‘The Materials of Underdrawing’, in: David Bomford (red.), cat. tent. Art in the Making. Underdrawings in Renaissance Painting, London (National Gallery) 2002-2003, p. 26-37
Kirsch 2004
Kathrin Kirsch, ‘Übertragungsverfahren und technische Hilfsmittel’, in: Andreas Siejek, Kathrin Kirsch, Die Unterzeichnung auf dem Malgrund. Graphische Mittel und Übertragungsverfahren im 15.-17. Jahrhundert, München 2004, p. 147-337
Klessmann 1983
Rüdiger Klessmann, Herzog Anton Ulrich-Museum Braunschweig. Die holländischen Gemälde. Kritisches Verzeichnis mit 485 Abbildungen, Braunschweig 1983
Kremer Collection online
https://www.thekremercollection.com/pieter-lastman/
Lammertse/Wallert/Wolters 2011
Friso Lammertse, Arie Wallert, Margreet Wolters, ‘In search of the right colour: colour notations in a late sixteenth-century Dutch painting’, in: Marika Sprind (red.), Studying Old Master Paintings. Technology and Practice. The National Gallery Technical Bulletin 30th Anniversary Conference Postprints, Londen 2011, p. 111-117
Leeflang 2015
Micha Leeflang, Joos van Cleve. A Sixteenth-Century Antwerp Artist and his Workshop, Turnhout 2015
Lehmbeck/Marandel/Walsh 2019
Leah Lehmbeck, J. Patrice Marandel, Amy Walsh, with additional contributions by Ellen Dooley and Arthur K. Wheelock Jr., Gifts of European Art from The Ahmanson Foundation, Volume 3: Dutch Painting, Flemish Painting, Spanish Painting and Sculpture, Los Angeles County Museum LACMA 2019 https://archive.org/details/Gifts-of-European-Art-From-The-Ahmanson-Foundation-Volume-3/page/n56/mode/1up
Leiden 1991
Christiaan Vogelaar, Martine Stroo (red.), cat. tent. Rembrandt & Lievens in Leiden, 'een jong en edel schildersduo’, Leiden (Stedelijk Museum de Lakenhal) 1991-1992
Leiden/Oxford 2019-2020
Christopher Brown et al., cat. tent. Young Rembrandt, Leiden (Museum De Lakenhal), Oxford (Ashmolean Museum) 2019-2020
Loh 2011
Maria Loh, ‘Outscreaming the Laocoön: Sensation, Special Affects, and the Moving Image’, Oxford Art Journal 34 (2011) 3, p. 393-414
Van Mander 1604
Karel van Mander, Het Schilder-Boeck, 1604, reprint Utrecht 1969
Van Mander/Miedema 1973
Karel van Mander, Den Grondt der edel vry schilder-const, uitgegeven en van vertaling en commentaar voorzien door Hessel Miedema, 2 dln, Utrecht 1973
Manuth 2006
Volker Manuth, ‘“Michael Agnolo van Caravaggio, die te Room wonderlijcke dinghen doet.” Over Rembrandts kennis van het leven en werk van Caravaggio’, in: Duncan Bull (red.), cat. tent. Rembrandt - Caravaggio, Amsterdam (Van Goghmuseum) 2006, p. 180-193
Middelkoop/Reichwein/Van Gent 2008
Norbert Middelkoop, Gusta Reichwein, Judith van Gent, De Oude Meesters van de stad Amsterdam. Schilderijen tot 1800, Bussum 2008
Miedema 1976
Hessel Miedema, ‘Pieter Lastman: Odysseus en Athene’, Oud Holland 90 (1976), p. 184-185
Miedema 1981
Hessel Miedema, ‘Verder onderzoek naar zeventiende-eeuwse schilderijformaten in Noord-Nederland’, Oud Holland 95 (1981), p. 31-49
Ter Molen 1979
Johan R. ter Molen, 'Adam van Vianen's silverware in relation to Seventeenth Century Dutch painting', Apollo 110 (1979), p. 482-489
Müller Hofstede 1928
Cornelius Müller Hofstede, ‘Lastman (Lasman), Pieter Pietersz.’, in: Thieme Becker, vol. XXII, 1928, p. 412-414
Müller Hofstede 1929
Cornelius Müller Hofstede, ‘Studien zu Lastman und Rembrandt’, Jahrbuch der Preussischen Kunstsammlungen 50 (1929), 45-83
Parijs 2012
Un universe intime, https://www.fondationcustodia.fr/ununiversintime/43_lastman_4886.cfm 2012
Pijl 2013
Luuk Pijl, ‘Review of: Pieter Lastman. Studien zu Leben und Werk. Mit einem kritischen Verzeichnis der Werke mit Themen aus der antiken Mythologie und Historie by Christian Tico Seifert’, The Burlington Magazine 155 (2013), p. 100-101
Pollack 2017
Pollack, Rachel. “David Gives Uriah a Letter for Joab” (2017). In The Leiden Collection Catalogue, 3rd ed. Edited by Arthur K. Wheelock Jr. and Lara Yeager-Crasselt. New York, 2020–. https://theleidencollection.com/artwork/david-and-uriah/
Priem 2012a
Ruud Priem, 'Nieuwe toeschrijving: het vroegst bekende schilderij van Pieter Lastman', Catharijne 30 (2012) 2, p. 15
Priem 2012b
Ruud Priem, 'Gerrit Pieterszn Sweelinck. Een Amsterdams schilder van 'verscheyden heerlijcke wercken'', Catharijne 30 (2012) 2, p. 24-26
Renckens 1972
B.J.A. Renckens, 'Een drieluik, geschilderd in 1601, toegeschreven aan Gerrit Pietersz.', Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 26 (1972), p. 110-113
Rüger 2004
Axel Rüger, ‘Ein Palastinterieur von Bartholomeus van Bassen – Beobachtungen zur Arbeitsmethode anhand der Unterzeichnung’, in: Volker Manuth, Axel Rüger (red.), Collected Opinions. Essays on Netherlandish Art in Honour of Alfred Bader, London 2004, p. 148-161
Ryckevorsel 1934
J.L.A.A.M. van Ryckevorsel, 'Lastmaniana', Oud-Holland 51 (1934), p. 166-170
Schatborn 1984
Peter Schatborn, ‘Een figuurstudie met rood krijt van Pieter Lastman’, Bulletin van het Rijksmuseum
32.1 (1984), p. 25-27
Schatborn 1991
Peter Schatborn, ‘Tekeningen van Pieter Lastman’, in: Amsterdam 1991, p. 132-139
Schatborn 2011
Peter Schatborn, 'Een tekening van Pieter Lastman uit Italië', Kroniek van het Rembrandthuis (2011), p. 36-41
Seifert 2006
Christian Tico Seifert, ‘Pieter Lastman, Constrijcken history Schilder tot Amsterdam – Kunstreicher Historienmaler zu Amsterdam’, in: Hamburg 2006, p. 14-24
Seifert 2008
Christian Tico Seifert, ‘Adam Elsheimer und Pieter Lastman. Zur Wirkungsgeschichte von Elsheimers Werk in der holländischen Malerei des frühen 17. Jahrhunderts’, in: Stephen Gronert, Andreas Thielemann (red.), Adam Elsheimer in Rom. Werk – Kontext – Wirkung. Akten des Internationalen Studientages der Bibliotheca Hertziana Rom, 26.-27. Februar 2004 (Rom und der Norden – Wege und Formen des künstlerischen Austauschs 1), München 2008, p. 197-219
Seifert 2011
Christian Tico Seifert, Pieter Lastman. Studien zu Leben und Werk, mit einem kritischen Verzeichnis der Werke mit Themen aus der antiken Mythologie und Historie, Petersberg 2011
Seifert 2012
Christian Tico Seifert, ‘Review of Joachim Jacoby, Die Zeichnungen von Adam Elsheimer: Kritischer Katalog’, Master Drawings 50 (2012), p. 539-543
Seifert 2013
Christian Tico Seifert, ‘Pieter Lastman als Leser. Eine Künstlerbibliothek und ihre Nutzung’, in: Heiko Damm, Michael Thimann, Claus Zittel (red.), The Artist as Reader. On Education and Non-Education of Early Modern Artists. Intersections 27 (2013), p. 155-193
Seifert 2014a
Christian Tico Seifert, ‘Pieter Lastman’s ‘The Good Samaritan’ rediscovered’, The Burlington Magazine 156 (2014), p. 99-101
Seifert 2014b
Christian Tico Seifert, ‘Lastman, Pieter Pietersz.’, in: A. Beyer, B. Savoy, W. Tegethoff (red.), Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, vol. 83, Berlin 2014, p. 253-255
Seifert 2014c
Christian Tico Seifert, ‘Lastman, Claes Pietersz.’, in: Andreas Beyer, Bénédicte Savoy, Wolf Tegethoff (red.), Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, vol. 83, Berlin 2014, p. 253
Sitt 2002
Martina Sitt, Pieter Lastman. Die Verstossung der Hagar. Ein Werk aus der Hamburger Kunsthalle. Der Kunstbrief, Berlin 2002
Sitt 2006
Martina Sitt, ‘Pieter Lastman und Rembrandt – von der Stummen Sprache des Körpers zur Verdichtung der Emotion. Zu einer differenzierten Sicht des Einflusses von Lastman auf Rembrandts Kompositionsweise’, in: Hamburg 2006, p. 72-85
Sluijter-Seijffert/Wolters 2009
Nicolette Sluijter-Seijffert, Margreet Wolters, ‘Samenwerking tussen Alexander Keirincx en Cornelis van Poelenburch belicht’, Oud Holland 121 (2009), p. 14-42
Stechow 1969
Wolfgang Stechow, ‘Some observations on Rembrandt and Lastman’, Oud Holland 84 (1969), p. 148-162
Stinebring 2022
Anna-Claire Stinebring, ‘Encountering Adam and Eve at the Apocalypse. Violence, sensuality, and hope in the Rockox Last Judgment’, Art and death in the Netherlands. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 72 (2022), p. 94-121
Stols-Witlox 2014
Maartje Stols-Witlox, Historical recipes for preparatory layers for oil paintings in manuals, manuscripts and handbooks in North West Europe, 1550-1900: analysis and reconstructions, Amsterdam 2014
Sumowski 1970
Werner Sumowski, ‘Rötelzeichnungen von Pieter Lastman’, Jahrbuch der Hamburger Kunstsammlungen 14/17 (1970), 129-132
Sumowski 1975
Werner Sumowski, ‘Zeichnungen von Lastman und aus dem Lastman-Kreis’, Giessener Beiträge zur Kunstgeschichte 3 (1975), p. 149-186
Sumowski 1980
Werner Sumowski, ‘Beiträge zur Kenntnis der Lastman Zeichnungen’, Pantheon 38 (1980), p. 58-64
Taubert 2003
Johannes Taubert, Zur kunstwissenschaftlichen Auswertung von naturwissenschaftlichen Gemäldeuntersuchungen, München 2003 (dissertatie Marburg 1956)
Van Thiel 1963
Pieter J.J. van Thiel, ‘Een vroeg schilderij van Gerrit Pietersz. Swelinck’, Oud Holland 78 (1963), p. 67-70
Van Thiel 1987
Pieter J.J. van Thiel, ‘Gerrit Pietersz.: addenda en corrigenda’, WAS GETEKEND… tekenkunst door de eeuwen heen, liber amicorum prof.dr. E.K.J. Reznicek. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 38 (1987), p. 355-368
Thierry de Bye Dólleman 1972
Michiel Thierry de Bye Dólleman, ‘Vier heren, vier dames en een kind afgebeeld op Gerrit Pieterszoon’s drieluik’, Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie 26 (1972), p. 114-119
Tümpel, A. 1974
Astrid Tümpel, ‘Claes Cornelisz Moeyaert’, Oud Holland 88 (1974), p. 1-168
Tümpel, A. 1980
Astrid Tümpel, ‘The Pre-Rembrandtists’, in: Albert Blankert et al., cat. tent. God en de goden. Verhalen uit de bijbelse en klassieke oudheid door Rembrandt en zijn tijdgenoten, Washington (National Gallery of Art), Detroit (The Detroit Institute of Arts), Amsterdam (Rijksmuseum) 1980, p. 123-135
Tümpel, A. 1991a
Astrid Tümpel, ‘The Life of Pieter Lastman’, in: Amsterdam 1991, p. 8-15
Tümpel, A. 1991b
Astrid Tümpel, ‘Pieter Lastman and the other Pre-Rembrandtists’, in: Amsterdam 1991, p. 16-53
Tümpel, Chr. 1974
Christian Tümpel, ‘The Iconography of the Pre-Rembrandtists’, in: Astrid Tümpel, Christian Tümpel, Wolfgang Stechow, cat. tent. The Pre-Rembrandtists, Sacramento (E.B. Crocker Art Gallery) 1974, p. 127-150
Tümpel, Chr. 1986
Christian Tümpel, Rembrandt. Mythos und Methode. Mit Beiträgen von Astrid Tümpel, Antwerpen 1986
Tümpel, Chr. 1991
Christian Tümpel, ‘Pieter Lastman en Rembrandt’, in: Amsterdam 1991, p. 54-83
Utrecht 2023
Micha Leeflang, Ans Leever (red.), cat. tent. From Antwerp to Amsterdam. Painting from the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Utrecht (Museum Catharijneconvent) 2023
Vandivere 2013
Abbie Vandivere, From the ground up: surface and sub-surface effects in fifteenth- and sixteenth-century Netherlandish paintings, dissertatie Universiteit van Amsterdam 2013
Vignau-Wilberg 2003
Thea Vignau-Wilberg (red.), Rembrandt-Zeichnungen in München, Symposion zur Ausstellung Rembrandt auf Papier – Werk und Wirkung, 11-12 Februar 2002, München 2003
Wadum 1998
Jørgen Wadum, 'Historical Overview of Panel-Making Techniques in the Northern Countries', in: Kathleen Dardes, Andrea Rothe (red.), The Structural Conservation of Panel Paintings, Los Angeles 1998, p. 149-177
Waiboer 2006
Adriaan Waiboer, ‘Lastmans Opferdarstellungen und ihre weit reichende Wirkung’, in: Hamburg 2006, p. 40-49
Wallert 1999
Arie Wallert, ‘Methods and materials of still-life painting in the seventeenth century’, in: Arie Wallert (red.) cat. tent. Still lifes, techniques and style. An examination of paintings from the Rijksmuseum, Amsterdam (Rijksmuseum) 1999
Walsh 1995
John Walsh, ‘A Resurrection of 1612 by Pieter Lastman’, in: Shop Talk. Studies in Honor of Seymour Slive, presented on his Seventy-Fifth Birthday, Cambridge 1995, p. 254-256
Washington/Milwaukee/Amsterdam 2008-2009
Arther K. Wheelock (jr.), et al., cat. tent. Jan Lievens. A Dutch master rediscovered, Washington (National Gallery of Art), Milwaukee (Milwaukee Art Museum), Amsterdam (Rembrandthuis) 2008-2009
Welcker 1947
Albertus Welcker, 'Pieter Lastman als teekenaar van landschap en figuur', Oud-Holland 62 (1947), p. 165-176
Van de Wetering 1977
Ernst van de Wetering, ‘De jonge Rembrandt aan het werk. Materiaalgebruik en schildertechniek van Rembrandt in het begin van zijn Leidse periode’, Oud Holland 91 (1997), p. 27-65
Van de Wetering 2001-2002
Ernst van de Wetering, ´Rembrandt’s Beginnings – an Essay’, in: Kassel/Amsterdam 2001-2002, p. 22-57
Van de Wetering et al. 2011
Ernst van de Wetering et al., A Corpus of Rembrandt paintings. V The Small-Scale History Paintings, Dordrecht 2011
Wheelock 2008-2009
Arthur K. Wheelock, ‘Jan Lievens: Bringing New Light to an Old Master’, in: Washington/Milwaukee/Amsterdam 2008-2009, p. 1-27
Wheelock 2016-2017
Arthur K. Wheelock, ‘Drawings and Underdrawings: The Creative Process in Dutch Paintings’, in: Ger Luijten et al., cat. tent. Drawings for paintings in the age of Rembrandt, Washington (National Gallery of Art), Paris (Fondation Custodia/Collection Frits Lugt) 2016-2017, p. 17-33
Whittle 2021
Jessica Whittle, ‘Chaos & Creation. Adam van Vianen’s Gilt Ewer’, The Rijksmuseum Bulletin 69 (2021) 3, p. 196-215
De Witt 2021
David de Witt, ‘Zwarte aanwezigheid in de kunst van Rembrandt en omgeving’, in: Elmer Kolfin, Epco Runia (red.), cat. tent. Zwart in Rembrandts tijd, Amsterdam (Museum Het Rembrandthuis) 2020, p. 88-119
Wolf/Wolters 2012
Ineke Wolf, Margreet Wolters, ‘Lente, Zomer, Winter, drie triomfen van jaargetijden toegeschreven aan Louis de Caullery’, Oud Holland 125 (2012), p. 5-27
Wolters 2006
M. Wolters, ‘Two Vegetable Sellers by Joachim Bueckelaer: a symbiotic relationship’, in Hélène Verougstraete, Jacqueline Couvert (red.), Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture, Colloque XV, Brugge, 11-13 september 2003: La peinture ancienne et ses procédés. Copies, répliques, pastiches, Leuven 2006, p. 159-167
Wolters 2011
Margreet Wolters, 'Met kool en crijt'. De functie van de ondertekening in de schilderijen van Joachim Beuckelaer, dissertatie Rijksuniversiteit Groningen 2011
Wolters 2012
Margreet Wolters, ‘Drawing → Underdrawing → Painting: Compositional Evolution in the Working Process of Joachim Beuckelaer’, JHNA - Journal of Historians of Netherlandish Art, 4 (2012) 2, p. 1-17
Wolters 2017
Margreet Wolters, ‘Kwadraatnetten en kleuraanduidingen: een ontwerp voor een glasraam door Joachim Beuckelaer als model voor een schilderij’, Delineavit et sculpsit 41 (2017), p. 34-40
Wolters 2020
Margreet Wolters, ‘Liever bloemen dan pap. De ondertekening in twee voorstellingen van Maria met Kind door de Meester van Frankfurt en atelier’, in: Charles Dumas, Rudi Ekkart, Carla van de Puttelaar (red.), Connaisseurship. Essays in Honour of Fred Meijer, Leiden 2020, p. 367-374
Yeager-Crasselt 2020
Lara Yeager-Crasselt, “Pieter Lastman’s David and Uriah: Storytelling and the Passions” (2020). In The Leiden Collection Catalogue, 3rd ed. Edited by Arthur K. Wheelock Jr. and Lara Yeager-Crasselt. New York, 2020–. https://theleidencollection.com/essays/pieter-lastmans-david-and-uriah-storytelling-and-the-passions/