Nr. 44 Dido’s offer aan Juno
1630, Stockholm, Nationalmuseum

IRR

Pieter Lastman
Dido's offer aan Juno, 1630 gedateerd
Stockholm, Nationalmuseum, inv./cat.nr. NM 500
Van Dido’s offer aan Juno staat IRR-materiaal ter beschikking,1 waarover in de museumcatalogus wordt vermeld dat er een ondertekening is waargenomen.2 Enerzijds lijkt het te gaan om een ondertekening in krijt, die is te zien in een aantal met een liniaal getrokken lijnen ten behoeve van de architectuur links en rechts, en mogelijk voor het kapiteel van de zuil rechts van Dido.3 Anderzijds ontstaat bij de overige lijnen de indruk dat het eerder verfcontouren betreft, zoals valt waar te nemen in het groepje rond de man met de aulos. Op diens fluit zijn de vingers van de rechterhand waarschijnlijk lager geplaatst en rechts van de man met de tulband is misschien nog een figuur gedacht. Dergelijke lijnen zien we ook bij de man met de handen op de rug van de stier, wiens hoofd eerst verder naar links was geplaatst. Vormen zichtbaar in de verflagen van diens torso wijzen mogelijk op een nog afwijkender opzet van deze passage, er lijken namelijk een hoofd van een figuur en de kop van een dier met hoorns gepland.
De voor Lastman typerende knobbelige musculatuur komt voor in het personage dat de grote pauw vasthoudt, in dit geval dus voorbereid met verfcontouren, zoals gesignaleerd in diverse later gedateerde schilderijen.4

IRR-detail
Notes
1 Ontvangen via Tico Seifert.
2 Cavalli-Björkman 2005, p. 277.
3 Omdat Lastman op dit werk de liniaal als hulpmiddel toepaste, greep hij wellicht terug op krijt, dat hiervoor het meest geschikte tekenmateriaal is, al kan het ook om inkrassingen gaan. Vergelijk dit met de lijnen voor de grafplaat op De opwekking van Lazarus (nr. 34).
4 Zie voorbeelden hierboven.